למרות ההתנגדויות: הוועדה המקומית אישרה היום (ד') את התוכנית מעוררת המחלוקת להעתיק את תחנת המשטרה בארמון הנציב על חשבון אתר הטבע העירוני מצפתל. מדובר בגבעה הסמוכה לשכונת ארמון הנציב שממנה נשקפת תצפית לעבר ים המלח, והמקום גם משמש כמתחם טבע שבו גדלים בכל שנה מאות תורמוסים. הגבעה מהווה מוקד משיכה לירושלמים רבים שמקיימים במקום פעילויות קהילתיות.
2 צפייה בגלריה
התצפית מגבעת התורמוסים
התצפית מגבעת התורמוסים
התצפית מגבעת התורמוסים
(צילום: אדווה חולי)

מתנגדים החוצה

לתוכנית הוגשו עשרות התנגדויות של תושבים, פעילי איכות הסביבה, החברה להגנת הטבע וגופים ירוקים נוספים, אך באופן מפתיע קיבלו בשבוע שעבר כל המתנגדים הודעה מהוועדה המקומית שלא להגיע לוועדה ולא להציג את טענותיהם כפי שהיה מקובל עד כה. לטענת המתנגדים, בבירורים באשר לסיבת ההודעה המוזרה נאמר להם כי הוועדה המקומית היא רק במעמד של ממליצה למחוזית וכי בכל מקרה המחוזית תשוב ותדון בהתנגדויות, כך שמוטב שהמתנגדים יגיעו ישר למחוזית ולא יטריחו עצמם גם לוועדה המקומית. כך, מן הסתם אמרו בכיכר ספרא, הדיון יהיה יעיל וקצר יותר באופן משמעותי.
2 צפייה בגלריה
מצפתל בארמון הנציב
מצפתל בארמון הנציב
מצפתל בארמון הנציב
(צילום: אדווה חולי)

מתלהמים אבל בסוף מאשרים

בחודש מרץ האחרון סייר ראש העירייה משה ליאון בגבעה, ולאחר מכן כתב בפייסבוק: "למען הסר שמועות: העירייה לא מקדמת תוכנית לבנייה בשטח המצפתל. פעילי מצפתל נשארים בגבעה וימשיכו לפתח אותה לרווחת תושבי השכונה והמבקרים". כל זה לא מנע ממשטרת ישראל להגיש תוכנית שמתפרסת על יותר מחמישה דונמים שעליהם יוקמו שלושה מבנים. בעוד בתחילה הצהירו בעירייה כי יתנגדו לתוכנית המוגשת, שחרגה לטענתם ממה שסוכם, בסופו של דבר אישרו בספרא את התוכנית תוך דחיית מרבית ההתנגדויות. עם זאת בוועדה המקומית מציעים למחוזית לצמצם את שטח המגרש לבנייה, להקטין את נפח הבנייה ולדאוג שהמבנה יהיה פחות בולט בשטח ככל האפשר, ועוד כל מיני דברים טכניים שאינם קשורים להריסת אתר הטבע העירוני, כגון תוספת חניות ברחוב המוביל לתחנה. במשטרה טענו כי גודלו של המתחם נגזר על פי מספר השוטרים שעתידים לשרת במתקן, ומיקומו סוכם ואושר על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים, לרבות העירייה, ועדות התכנון המקומית והמחוזית, רשות מקרקעי ישראל והדיור הממשלתי.
חבר מועצת העיר וסגן ראש העירייה, יוסי חביליו מסר בתגובה: "אני מצר על החלטת הוועדה המקומית בנוגע לבינוי המתחם המשטרתי על המצפתל. עמדתי היא שאסור לבנות במקום תחנת משטרה. הצמצום בהיקפי הבנייה אינו משמעותי גם במובן שעדיין המבנה והאנטנות מעליו יסתירו ויפגעו בתצפית לכיוון ים המלח, וגם במובן שלא ניתן לקיים אתר טבע עירוני, נוף ומורשת בסמוך למתקן ביטחוני. ישנן חלופות טובות יותר, או גרועות פחות, שהוצעו למשטרת ישראל ונדחו. לצערי הוועדה המקומית לא הסכימה לשמוע את המתנגדים ואותי, נופיע בכל הכוח בוועדה המחוזית".
חבר מועצת העיר, יובב צור מסר בתגובה: "ההחלטה על הקמת תחנת המשטרה 'עוז' בארמון הנציב במיקום הנוכחי, היא המשך ישיר של הרס איכות החיים של תושבות ותושבי ירושלים. לא ייתכן ששכונת ארמון הנציב תספוג את השמדת הריאות הירוקות, רק בגלל שעיריית ירושלים מסרבת לבחון את התכנית החלופית לבניית התחנה. אני קורא לראש העירייה ליאון לעמוד בהבטחתו ולשמור על האזור במעשים ולא רק בדיבורים".
מהעירייה נמסר: "הוועדה המקומית לתכנון ובניה אישרה היום תכנית בניית תחנת המשטרה בארמון הנציב. התכנית שאושרה היום תואמת את ההסכמות המלאות אליהם הגיעה העירייה אל מול נציגות התושבים, בעשרות ישיבות שהתקיימו לרבות סיורים בשטח, בהתייחס למיקום הבינוי, היקפו, גבולותיו וגובהו. והכל מתוך רצון לשמירה מירבית על גבעת התורמוסים ומצפתל, שהעירייה רואה בהם חשיבות אורבנית גדולה. עקב טעות אנוש שונה סדר יום הוועדה ולמרות שהתכנית כללה את השינויים וההתאמות שפורטו ועליהן הוסכם, לא נשמעו ההתנגדויות שהיו אמורות להיות מוצגות ע"י חבר הנהלת העיר ויו"ר המינהל הקהילתי לשעבר של תלפ"ז יהודה בן יוסף. אולם אלה יישמעו בהתאם לחוק בפני הוועדה המחוזית".
יהודה בן יוסף חבר הנהלת העיר ונציג התושבים מסר: "חשוב לציין שהמבנה המתוכנן אינו פוגע במצפה ולא באיזור של פריחת התורמוסים. לשטח אשר ניתן למשטרת ישראל יש תבע מאושרת של 7,000 ממ"ר. בדיונים בהם היו שותפים נציגי המינהל הקהילתי ונציגי התושבים הגענו להבנות של בנייה בשטח של 3,500 ממ"ר בלבד בשתי קומות אשר אינן מסתירות את הנוף מהמצפה. כאשר המשטרה הציגה מספר פעמים חלופות אשר לא תאמו את הסיכומים המינהל והתושבים הגיעו להחלטה להתנגד לתוכנית בכללותה. בעקבות טעות אנוש בשעת הזימון של הועדה המקומית לא הוצגו טענות התושבים והמינהל על ידי שכן לא נכחתי בדיון. מאחר ומשטרת ישראל אינה מוכנה להזיז את מיקום התחנה ועל סמך שיחותיי עם מהנדס העיר ההחלטה של ועדת התכנון ובניה מהיום תואמת את ההסכמות אליהן הגענו והן הרע במיעוטו".
פורסם לראשונה: 17:01, 24.11.21